Hem > Nyheter > Informationssatsning med två syften

Informationssatsning med två syften

Gryaab har under hösten genomfört en informationssatsning riktad till invånarna i Göteborgsregionen. Kampanjen har haft två syften. Dels att uppmärksamma vad du som privatperson kan göra för att bidra till ett renare hav, dels att locka besökare till ett öppet hus den 30 september.

En del i kampanjen utgjordes av en film för sociala medier där göteborgsprofilen Emma Knyckare frågade folk på stan vad de vet om att leva avloppsvänligt. Frågorna i filmen kopplar till de budskap som Gryaab vill sprida om hur invånare kan bidra till ett renare hav. Genomslaget för filmen har varit stort. Den 10 oktober 2017 hade filmen setts av 175 877 unika personer på antingen Facebook eller Instagram. På Facebook hade filmen dessutom delats ett 60-tal gånger och fått många positiva kommentarer.

Att kommunicera beteendebudskap är en del av Gryaabs uppdrag. Målet med kommunikationen är att medvetandegöra medborgarna om hur de – genom att exempelvis välja miljömärkta produkter, lämna in överblivna kemikalier till en miljöstation eller bara spola ner kiss, bajs och toapapper i toaletten – kan påverka hur bra kvalitet det renade avloppsvattnet har när det släpps ut i havet. Desto mindre skräp, kemikalier, läkemedelsrester och andra föroreningar som kommer in till reningsverket, desto bättre och billigare blir reningen, vilket i sin tur är bra för havet.

Har du inte sett filmen? Då kan du se den på vår Facebook-sida. Vill du veta mer om hur du kan bidra i arbetet för ett renare hav? Mer information finns på sidan Hjälp oss.

-

-